تبلیغات
قصه گویی شاهنامه فردوسی (دستان118) - دانلود مقاله: جایگاه فن مناظره در شاهنامه فردوسی


عنوان نشریه:   پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا) :   بهار 1387 , دوره  2 , شماره  1 (پیاپی 5) ; از صفحه 151 تا صفحه 164 .
 
عنوان مقاله:  جایگاه فن مناظره در شاهنامه فردوسی
 
نویسندگان:  فلاح قهرودی غلامعلی*
 
 * دانشگاه تربیت معلم تهران
 
چکیده:

حکیم فرزانه طوس در پردازش و سرایش حماسه بی همال خویش که برخی آن را داستان بلند و واحدی می دانند، از گونه های گفتاری مختلفی چون گفتگو و مناظره بهره جسته است. اگرچه مناظره های این اثر، اصلا با گفتگوها از حیث بسامد و اسلوب قابل قیاس نیست؛ اما در این مقال برآنیم تا جایگاه و اهمیت مناظره را با تحلیل نمونه های آن در شاهنامه بررسی و تبیین کنیم.
بعد از تعریف مناظره از منظرهای گوناگون و اشاره به منشا اولیه آن در متون ادبی قبل از اسلام، دو مناظره: «مانی و موبد» و «موبد و مزدک» شاهنامه بررسی و تحلیل شده است و در پایان روشن شده که مناظره های شاهنامه با مناظره های پنجگانه ای که اسدی طوسی در تغزل و تشبیب قصاید، مدحی استفاده کرده، کاملا متفاوت است و نیز با برخی مثنوی های تمثیلی سده های بعد.
فردوسی با سرایش این مناظره ها توانسته هم فضای دینی استبداد زده تحت سیطره موبدان را - که هر صدایی غیر از صدای خود را بر نمی تابد - به تصویر بکشد و هم این دقیقه را خاطر نشان کند که این اسلوب، مربوط به فرهنگ و جامعه تک صدایی است؛ در حالی که گفتگو ویژه فرهنگ و جوامع چند صدایی است.
 
كلید واژه: فردوسی، مناظره، شاهنامه، گفتگو، اسدی طوسی

دانلود مقاله دانلود رایگان مقاله

برچسب ها: فردوسی ، مناظره ، شاهنامه ، گفتگو ، اسدی طوسی ،

دنبالک ها: آپارات ، کانال تلگرام ، اینستاگرام ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.